top of page

Een kat Uitlaten

Dat u een hond buiten uitlaat, is logisch. Maar wist u dat sommige mensen ook hun kat aan de lijn meenemen naar buiten?

Sinds een half jaar laat ik mijn katten uit. Als u wilt dat uw kat niet verdwaalt in de buurt of buiten rare fratsen uithaalt, kunt u een wandeling met hem maken waarbij hij is aangelijnd. Waarschijnlijk zal uw wat oudere kat het niet zo leuk vinden om ineens vast te zitten, daarom is het 't beste om het een kitten gelijk aan te leren, maar hoe? Meestal is hier veel geduld voor nodig. Het is belangrijk om de kitten te trainen aan de lijn te lopen. Dit kost u wel wel inlevingsvermogen en geduld. Probeer eerst een paar keer per week alleen het tuigje om te doen, zodat uw kitten went aan het gevoel. Gaat dit goed, dan kumt u het riempje aan het tuigje klikken. Loop een aantal rondjes door de huiskamer en volg uw kat. let er goed op dat het riempje niet te strak komt te staan, uw kitten moet het idee hebben dat hij vrij rondloopt in de kamer, Als beloning geeft u hem elke keer een lekker snoepje. Na een tijdje kunt u korte wandelingen in de tuin maken en als dit goed gaat kunt u met uw katje de straat op. Mijn tip is vooral om rustig te blijven. Als u doet alsof het normaal is zal de kat het eerder van uw aannemen. En vooral niet achter uw kat aanrennen om het riempjeom te doen. Hier wordt de kat alleen maar angstig van. Als hij niet wilt volgende keer weer proberen. Onthoud dat u dit voor uw kat doet en niet voor uzelf. Als uw kat braaf met u meeloopt en goed naar u luistert kan u hem belonen met een kattensnoepje. Terwijl u dit doet kan u een belonend woordje uitspreken zoals 'braaf'. Doe dit met een hoge, vriendelijke stem zodat de kat begrijpt dat hij iets goeds heeft gedaan.

Terwijl ik bovenstaande schrijf realiseer ik me dat ik het erg makkelijk heb gehad. Hoe ik mijn drie katten heb geleerd aan een tuigje te lopen? Tuigje omdoen en ze liepen met me mee. Als beloning kregen ze na de wandeling een snoepje. Ze hebben alledrie een eigen tuigje. Van mijn drietal is Sandy diegene die het wandelen echt waardeerd. Ze miauwd bij de voordeur als ze een wandeling met me wilt maken. Ze gaat op haar achtenpoten staan zodat ik makkelijk haar tuigje om en af kan doen. Alleen met haar maak ik lange wandelingen. Ze luisterd ook naar stemcommando. Dit is echt de quality time tussen Sandy en mij. We hebben altijd veel bekijks als we samen wandelen.

Een tuigje kunt u oa kopen bij Saskia's Dierenpaleis. In deze dierenwinkel is een groot assortiment tuigjes te koop.

Featured Posts
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page